Leestijd: veel - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Simone - WaarBenJij.nu Leestijd: veel - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Simone - WaarBenJij.nu

Leestijd: veel

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

27 Februari 2015 | Oostenrijk, Wenen

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie op de hoogte heb gehouden van mijn avonturen hier, maar ik heb zeker niet stil gezeten! Gelukkig ben ik inmiddels ook weer bijna helemaal hersteld van een flinke verkoudheid met keelpijn, hoesten en een snotneus. (Helemaal genezen lukt hier niet met het leefritme van een exchange student, sorry mam!) Naast jullie allemaal te missen natuurlijk, heb ik inmiddels 3 nieuwe steden bezocht, een voor mijn idee ontelbaar aantal nieuwe mensen ontmoet en een gelijk aantal nieuwe woorden geleerd in allerlei verschillende talen.

Vandaag precies 2 weken geleden gingen we met het introductieprogramma op dagtrip naar Graz, 2e stad van Oostenrijk en hoofdstad van de deelstad Steiermark. Een voor mijn idee schattig stadje, erg klein in vergelijking met Wenen, met een mooie kerk midden in de winkelstraat. Volgens onze gids waren er erg veel fietsers, waarbij ze het vergeleek met Nederland. Ik zag bij lange na geen fietstaferelen zoals bijvoorbeeld op Utrecht Centraal dus ik vond het allemaal wel meevallen.. Na de lunch (schnitzel, uiteraard), vervolgden we onze weg naar een chocoladefabriek ongeveer een uur rijden buiten Graz. Na een ietwat merkwaardige video waarin de eigenaar ons welkom heette (er hingen BH's aan het plafond en een naakte groepsfoto van het personeel aan de wand), mochten we naar binnen en zoveel verschillende soorten chocolade proeven tot we misselijk waren. Ik had het niet willen missen!

De dag erna zijn we met een paar richting het Wiener Wald gegaan, waar je kunt wandelen en een prachtig uitzicht hebt over de stad Wenen. Uitgewaaid en al kwamen we nog net op tijd terug om boodschappen te doen voor het weekend. Op zaterdag gaan namelijk alle supermarkten eerder dicht en op zondag is al helemaal alles dicht! 's Avonds aten we met z'n allen pizza en hebben we als onze eigen Valentijns special Bridget Jones' Diary gekeken.

Maandag begon het programma weer en hebben we een tour door het Rathaus (Stadhuis van Wenen) gehad. Behalve de zeer bijzondere lift was er vrij weinig te zien. Dinsdag een stadstour door het centrum. Het meeste had ik inmiddels wel gezien, maar toch een paar leuke feitjes te weten gekomen. Wist je bijvoorbeeld dat op de voorkant van de Stephansdom (grote kerk midden in t centrum) het mannelijk en vrouwelijk geslachtsdeel staan afgebeeld? Nee? Dacht ik al. Heb je gelijk een idee hoe de tour guide de studenten geïnteresseerd probeerde te houden. Woensdag hadden we een tour door het prachtige (!!) gebouw van de Musikverein in Wenen. Ik heb onder andere de zaal gezien waarin elk jaar het nieuwjaarsconcert wordt gegeven, die naar het schijnt per toeval een perfecte akoestiek heeft.

Na een dagje ziek thuis te zijn gebleven ging ik vrijdag naar Linz, 3e stad van Oostenriijk en hoofdstad van deelstaat Oberösterreich. Ook een schattig stadje, met 'Linzer Torte' die naar mening beter smaakt dan de bekende 'Sachertorte'. Zaterdag ging de wekker errug vroeg, we gingen met een paar met de trein naar Salzburg! Erg geslaagde dag met een bezoek aan de 'Festung Hohensalzburg' 's ochtends en 's middags met de gondel naar 'Der Untersberg', tegen de grens met Duitsland. Van daar echt een prachtig uitzicht!!! Aan te raden bij een bezoekje aan Salzburg! Zondag ging vooral om uitrusten, en een bezoekje aan de supermarkt die wél op zondag open is, een supermarktje in het stationsgebouw. Wat een verademing!

Afgelopen maandag begon met een tour door het parlement, waarbij ik het natuurlijk niet kon laten om ook even op de stoel van de (vrouwelijke!) president te zitten. Dinsdag een tour door het MuseumsQuartier, een verzameling van musea waarbij we merkwaardig genoeg alleen de entrees van elk museum hebben gezien en een toelichting kregen over de betekenis van het materiaalgebruik bij de ingang. Niet interessant voor mensen van wie stenen niet helemaal hun ding is. Oftewel, boring as hell. Gelukkig was de avond erna zeer geslaagd ;-).

De volgende dag stond er een hoogtepuntje op het programma: een bezoek aan de Ottakringer bierbrouwerij, even buiten t centurm van Wenen. Als je de stank even buiten beschouwing laat was het een zeer leuk bezoek met natuurlijk mochten we na afloop ook proeven :-). Gistere was weer een toppertje, we gingen naar Schönbrunn! Hoewel ik daar met papa al geweest was in het begin, mochten we dit keer ook naar de binnen. Prachtig om te zien! Verder zijn we met een paar nog de tuin in gegaan en een stuk naar boven gelopen. Daar is de 'Gloriette', vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over het kasteel en de tuinen. Ik heb me laten vertellen dat het in de zomer nog mooier is, en dat er dan ook allerlei bloemen en planten zijn, dus ik kom zeker terug!

's Avonds was een onverwachts zeer geslaagde avond. Overdag was ik door een Frans meisje uit m'n klas Duits uitgenodigd om te komen chillen en aangezien het toch in m'n gebouw was heb ik besloten 'even' te gaan. De avond was op z'n zachts gezegd zeer veelzijdig. Een blank meisje uit de VS leerde me dat ze geen 'white girl' oftewel 'basic bitch' is. Een 'basic bitch' praat met een overdreven Amerikaans accent, maakt veel (duckface) selfies met Starbucks bekers, post ze op instagram en praat over hoeveel likes ze al heeft. Bij nader inzien zijn er wel een paar herkenbare karaktereigenschappen van een paar uitwisselingsstudenten... :-) Verder heb ik geleerd dat Italianen graag praten met gebarentaal en dat er voor buitenlanders geen verschil is tussen Nederlands en Duits. Ik heb ze van het tegendeel geprobeerd te overtuigen, maar het mocht niet baten. Zeker toen ze vroegen hoe je zegt 'My name is..' (Ik heet/Ich heiß of Ik ben/Ich bin) had ik het natuurlijk verloren. We eindigden de avond midden in de nacht met pasta carbonara, vers uit de mouw geschud door een jongen uit Italie! Jammieeeee en ik heb het recept onthouden dus dat is zeker een herhalertje! As you can see, tijdens mijn exchange hier in Wenen leer ik veel meer dan alleen Oostenrijkse cultuur kennen, me gustaaaa :-).

Verder wou ik nog eventjes aan jullie allemaal laten weten dat iedereen van harte welkom is om me een keertje te komen bezoeken, ik zal je dan proberen mijn persoonlijke Weense highlights te laten zien! De eerste vluchten zijn al geboekt, jaaaaa zin in!! Sorry voor dit mega lange verhaal, ik ben nooit heel goed geweest in korte omschrijvingen volgens mij. Verder is natuurlijk bijna elk moment hier een hoogtepunt ;-)

Heel veel liefs,
Simone

P.s. Voor foto's, zie facebook. Er worden zoveel foto's geupload en getagd door iedereen dat ik het niet eens meer zelf hoef te doen, bevalt me prima!

  • 27 Februari 2015 - 16:52

    Annemarie:

    weer leuk om te lezen Simone!

  • 28 Februari 2015 - 19:13

    Lotte:

    Super leuk om je verhalen te lezen siemie!
    Zo te horen heb je het daar heel erg na je zin

  • 28 Februari 2015 - 19:15

    Willemijn :

    Sieeeeem! Ik word helemaal blij van je verhaaltje! :) Super leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Simone

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 2705

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 03 Juli 2015

Exchange Wenen

Landen bezocht: