Avontuur op avontuur - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Simone - WaarBenJij.nu Avontuur op avontuur - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Simone - WaarBenJij.nu

Avontuur op avontuur

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

20 April 2015 | Oostenrijk, Wenen

Lieve allemaal,

Ik weet het, ik weet het. Het is alweer veel te lang geleden dat ik hier iets van me heb laten horen. Er is inmiddels 1,5 maand voorbij gegaan, maar het voelt als een eeuwigheid. Ik heb zoveel meegemaakt, ik kan niet wachten om jullie erover te vertellen!! Ook heb ik weer zoveel nieuwe mensen leren kennen! Een Nieuw-Zeelandse met een Nederlandse moeder, een jongen uit Australië met Griekse ouders, een Weense die vorig semester een exchange in Rotterdam heeft gedaan en van wie ik Duits leer, een heleboel Amerikanen die nog nooit eerder buiten Amerika zijn geweest, maar het wel heel graag allemaal willen ontdekken, en ga zo maar door! Ondertussen heb ik ook al 2 vakken afgesloten met een 1. Nee, dat is geen Nederlandse 1. Het cijfer 1 staat hier voor ‘sehr gut’, dus ik heb wat dat betreft niets te klagen. Maar ik doe ernaast ook een heleboel leuke dingen!!

5-8 maart: Praag
Op donderdagavond heel laat vetrokken we met de bus vanuit Wenen, die ons in 4 uur naar Praag zou brengen. Praag was niet nieuw, want ik was er met mijn studievereniging ECU’92 in november al geweest, maar ik had er absoluut geen probleem mee om weer te gaan! We sliepen zelfs in hetzelfde hostel als toen, omdat het goedkoop was en lekker centraal. We hebben in Praag de hele stad door gebanjerd, hebben souvenirs gekocht, goedkoop bier gedronken (goedkoper dan water), goulash gegeten, een pub crawl gedaan die eindigde in een club met 5 verdiepingen, veel foto’s gemaakt, Trdelník gegeten (een soort snack die erg lekker is met Nutella!), het kasteel bezocht en nog veel meer! Deze trip was ook het moment dat mijn exchange vrienden mijn liefde voor slapen en mijn daaropvolgende ochtendhumeur ontdekten, maar gelukkig vinden ze me nog steeds lief (denk ik).

Na Praag begonnen mijn lessen dan toch echt. Na een maand vol met alleen maar leuke dingen doen was ik daar eigenlijk wel een beetje aan toe. Ik begon met 4 vakken. ‘European Law & Economics’, een vak met 90% exchange studenten wat ik met niet al teveel moeite met een 1 heb afgesloten in een paar weken. Dit hield wel onder andere een volle zaterdag met les in, wat ik niet helemaal gewend ben van Utrecht (helemaal niet). ‘Clear Presentation’, een ‘half’ vak (3 ECTS) wat in 3 avondjes werd gegeven en wat verbazingwekkend makkelijk was, ’Social & Economic History’, een vak met 90% Oostenrijkers/Duitsers wat behoorlijk pittig is en waarvoor ik het hele semester lang 2x per week naar school moet, papers moet schrijven en een examen moet maken. Vooral veel leeswerk! Tot slot ‘Wirtschaftskommunikation Deutsch’, wat in principe gewoon een duits cursus is met iets meer economische termen, en waarvoor ik het hele semester lang 3 uur les heb op vrijdag. Naast tijdens de cursus heb ik me ook opgegeven voor ’Tandem Language Learning’, wat betekent dat ik gekoppeld werd aan een Oostenrijkse die Nederlands wil leren, zodat we af en toen kunnen afspreken en elkaar kunnen helpen. Erg gezellig en effectief!

11 maart: Bratislava
Op 11 maart gingen we met z’n vieren naar Bratislava voor een dagje. De hoofdstad van Slowakije is maar een uurtje met de trein vanaf Wenen, dus die kon niet worden overgeslagen. Het weer was een beetje treurig, maar we hebben nog een redelijke dag gehad. Het kasteel gezien, wat dingetjes in de stad gezien, goedkoop bier gedronken, maar dat was het wel. Wat mij betreft geen topper, maar ik heb inmiddels gehoord dat er andere plekken in Slowakije zijn die veel mooier zijn. Misschien later nog…

In de 2 weken na Bratislava had ik het errug druk met het afronden van 2 vakken, de tandem meetings, et cetera. Dit werd allemaal goed gemaakt door 2 heerlijke weken paasvakantie erna. Paasvakantie of meivakantie is natuurlijk totaal geen ding op Nederlandse universiteiten, maar ik had er uiteraard geen problemen mee. Alle niet-europeanen planden mega eurotours (als in; how to see Europe in 14 days?), en ik heb aardig wat mensen Nederlandse (scheld)woordjes geleerd en advies gegeven over Nederlands eten en Nederlandse hotspots. Ikzelf had de meeste Europese hoofdsteden (Parijs, Berlijn, London, Madrid, etc.) al gezien, en besloot dat ik iets anders wilde doen. Gelukkig was ik niet de enige, we gingen naar Istanbul en Griekenland, YAY!

31 maart - 6 april: Istanbul
Na overlevingspakket voor 12 dagen in een eastpack te hebben gepropt (alleen handbagage), gingen we met z’n 3en op naar Istanbul! We vlogen met z’n 3en vanaf Wenen. Een Nieuw-Zeelandse van half-Nederlandse afkomst, een Canadese van Indiase afkomst, en ik. Een vriendin van een van hen zou ons vanaf de volgende dag ook nog komen vergezellen en het dreamteam was compleet. 6 dagen Istanbul was heel veel eten (baklava en iedere andere Turkse specialiteit geprobeerd), thee drinken, heel veel moskeeën, heel veel mensen, veel temperatuurwisselingen, heel heel heel veel lopen, souvenirs, slapen in een hostel met bijzonder publiek, proppers die een paar woordjes nederlanders kunnen (’Scheveningen!!’), een boottocht over de Bosporus, lieve en behulpzame mensen, etc. Kortom een topstad om heen te gaan voor een goede portie cultuurshock, eten, en mooie moskeeën!

6-11 april: Griekenland
Met z’n drieën door naar Athene, stad van de oude Grieken en de Akropolis! Aangekomen was het de eerste echt zonnige dag van onze vakantie, na een Istanbul waar het redelijk was, maar niet ‘jas-uit-warm’. We werden opgewacht door een andere jongen van exchange in Wenen, die in Australië geboren is maar zijn wortels en wat familie in Griekenland heeft. Hij wilde ons wel een dagje door Athene leiden en we hebben in een dag zo ongeveer heel Athene door gelopen, met als hoogtepunt natuurlijk de Akropolis. Na de gratis entree voor EU-studenten dankbaar te hebben gebruikt, hadden we een prachtig uitzicht over de hele stad én zagen we de Akropolis. Topdag! De volgende dag gingen we op zoek naar het oude Olympisch Stadion, maar belandden we bij het Olympisch Stadion van 2004. Niet zo heel oud dus! Het was gigantisch, maar uitgestorven. ’s Avonds namen we de ferry naar Santorini, waar we midden in de nacht aankwamen en daarna gelijk onze hostelbedden in doken.
Op Santorini herenigden we met zo’n 5 andere exchange studenten uit Wenen (waarvan 4 Canadezen) en een paar van hun vrienden, die er al 2 dagen waren. Het weer was helaas wat minder dan verwacht, met regen en wind de eerste 2 dagen, en de 3e dag wat meer zon, maar erg harde wind. Ondanks het tegenvallende weer en de koude nachten in het hostel hebben we redelijk veel gezien. (Totdat we ons begonnen te vervelen en besloten mijn haar te stijlen, ja op Santorini ja!) Behalve mij met stijl haar hebben we het rode strand, wat opgravingen, en natuurlijk de witte huisjes met blauwe daken gezien, die te zien zijn in de film ‘4 vriendinnen 1 spijkerbroek’, die de meeste Canadezen helemaal tof vonden. Uiteindelijk hebben we ook wat plekken gezien die in de film voorkomen, maar over het algemeen was het hele eiland heel erg mooi!
En toen begon het drama… De derde dag gingen we vroeg uit de veren omdat we een boottour zouden doen in de omgeving van Santorini. Eenmaal aangekomen op het reiskantoortje bleek dat het niet door ging door de harde wind. Erg jammer! Maar toen bleek dat onze ferry, die die avond zou gaan, ook was gecanceld! Stress stress stress, want de volgende ferry die zou gaan zou ervoor zorgen dat we ons vliegtuig van Athene terug naar huis zouden missen. Uiteindelijk van Santorini naar Athene terug gevlogen die avond in plaats van gevaren, want vliegtuigen gingen wel op de een of andere manier. Waarschijnlijk een van de duurste 30 minuten in mijn leven, maar het zij zo. We hadden toen nog 1 dag in Athene (overigens weer prachtig weer), die we slenterend en chillen hebben doorgebracht. Na 12 dagen was ik ’s avonds blij om weer thuis te zijn. 1 dag bijgekomen en hoppala maandag weer fris en fruitig in de collegebanken!

17-19 april: Bliksembezoek van Eva en Leonie in Vienna!
Afgelopen vrijdag kwamen Leonie en Eva, vriendinnen van mijn studie, in Wenen! Een ontzettend tof weekend vol toeristische attracties in eigen stad, avonturen, voor hen nieuwe mensen, schnitzel, kerken, uitgaan, de slappe lach hebben, käsekrainer (een worst met kaas erin, of was het nou een kaas met worst?), flauwe woordgrappen, sachertorte, een beetje regen en een beetje zon, maar vooral heel erg veel lol. Het ging natuurlijk veel te snel voorbij, maar we hebben er alledrie ontzettend van genoten en kunnen hier weer even op teren als je het mij vraagt!

Voor nu weer even de focus op de studie, aftellen tot het volgende avontuur :-)

Heel veel liefs,
Simone

P.s. Ik realiseerde me afgelopen week dat ik nu ongeveer op de helft zit van mijn buitenlandse avontuur, en dat mijn tijd hier een keer ophoudt. Natuurlijk wil ik jullie allemaal heel graag weer zien, maar ik hoop dat jullie dit na bovenstaande begrijpen: ik wil nog lang niet naar huis!!

  • 20 April 2015 - 22:39

    Annemarie:

    weer mooi verhaal Simone!
    Geniet maar lekker!
    Tot ziens eind Juni
    Liefs,
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Simone

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 874
Totaal aantal bezoekers 2708

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 03 Juli 2015

Exchange Wenen

Landen bezocht: